De eerste dagen - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Carlo Zijlstra - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Carlo Zijlstra - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Carlo

Blijf op de hoogte en volg Carlo

11 April 2014 | Singapore, Singapore

Waarschuwing: nog longere read.

De eerste dagen dus. De originele titel van m'n vorige verhaal, ik blijk echter nogal lang van stof te zijn.

Waar was ik gebleven... Ik werd dus rond 12 uur weer wakker in het hotel, en na even douchen was ik weer helemaal het mannetje. Let's make a Selfie! Tijd voor een ontdekkingstocht.
Om je een beetje een gevoel te geven; op m'n hotelkamer had ik de airco ingesteld op 25 graden en dit was heerlijk fris. In Nederland had ik dat "behoorlijk warm" genoemd. Naar buiten gaan betekende echter nog een flinke klap; 32 graden en gevoelstemperatuur 37. Stel je de temperatuuur van Italie of Spanje in de zomer voor met een luchtvochtigheid die hoger ligt dan Nederland. Tropisch regenwoud dus, wat het vroeger dan ook was.

Laat ik jullie eens meenemen op ontdekkingstocht. Open google maps er maar eens bij. Startpunt is mijn hotel, vul in "1 Jalah Rajah Singapore".
Ik wist dat het hoofdkantoor van BK Asiapac vlakbij de Novena MRT (metro) lag. En aangezien ik verder toch niks ken, prima om eerst maar eens die kant op te wandelen. Ik ging dus Balestier Road op, daar de weg gevraagd en vervolgens Irrawaddy Road in gegaan.
Voor het juiste beeld nog even; Irrawaddy Road loopt omhoog naar het Mount Elizabeth Hospital. 32 graden. Vocht in de lucht. Ik klaag niet. Doorlopen. Ik wou zelf warmte.
Richting het einde van Irrawaddy linksafgeslagen naar Sinaran Dr, via een brug Moulmein Road overgestoken richting Thomson Road. Daar was ik dan op United Square (op de kaart bij die Starbucks). In totaal een kleine 20 minuten gelopen, dus eerst maar weer de airco opzoeken. Dit heb ik overigens nog 1 maal zo gelopen, toen heb ik gauw een OV kaart gekocht en ben ik in het vervolg met bus 131 vanaf Balestier Road gegaan. M'n voeten hebben ook gevoel.

Nu ik er toch was direct maar even op het hoofdkantoor langs gegaan, kennis gemaakt met m'n toekomstige baas Lucas en alle aanwezige collega's. Allemaal zeer aardige mensen! Een heel aantal waren echter niet aanwezig, die zaten in het buitenland. Een kop koffie gedaan met Lucas, en later nog 1 met Tushar. Tushar heeft dezelfde functie als ik maar dan in de regio Zuid-Oost Azie.
Jeanette en Sharon hebben me verder geholpen met een aantal noodzakelijke dingen, zoals een lokaal telefoonabbonement (m'n nummer hier is +6584362436), health insurance en een afspraak voor het afhandelen van m'n Employment Pass de volgende ochtend.

Al met al een zeer nuttige dag dus en ik was erg blij dat ik direct even langs het hoofdkantoor was gegaan! Er zijn zoveel dingen die geregeld moeten worden, erg fijn om een groot deel op dag 1 klaar te hebben. Let's make a Selfie!

Gister dag 2, het eerstvolgende grote probleem: een huis. Nouja, huisje. Vooruit, kamer. Oh oh... linnenkast?
En ja, zo ging het letterlijk. Ik heb de volledige dag doorgebracht met mailen, bellen, lopen, OV-en en kamers bekijken. Een kamer was ik al vooorbereid, het is nou eenmaal de duurste stad van de wereld om te wonen. Echter heb ik ook nog enig zelfrespect...
Het eerste appartement waar ik keek waren 2 kamers vrij, een single bed en een queen size bedroom. De single voelde aan als een gevangenishok met brits. Kosten: omgerekend zo'n 800 euro per maand.
De queensize was netjes, alleen iets boven wat ik mijzelf als budget had gesteld; 950 euro per maand. Voor een kamer met een 2 persoonsbed, een bureau en aan beide kanten van het bed een metertje loopruimte. Tsja... Singapore. De filipijnse Flor leidde me nog verder door het apartement, wijzend op een kast vertelde ze trots dat in die kamer het stel woonde dat het langst in dit appartement woont, al ruim een jaar. Ik keek echt heel goed, maar kon geen kamer ontdekken. Na enig navragen bleek het toch echt om de kast te gaan. Wat bleek; een deel van de woonkamer was een kastenwand in geplaatst met wat houten schotten er omheen, en voila! Een extra kamer te verhuren. Entree door de kast aub.

De rest van de bezichtigingen die dag was niet veel anders. Van extreme kastruimtes naar een op het oog leuk appartement vlakbij de Newton MRT. De kamer hier was echter een halletje richting het trappenhuis waar een slot op de deur was gemaakt en een bed in geplant. Kosten: zo'n 850 euro.

Rond 18 uur nog een bezichtiging in River Valley, helaas ging deze niet door. Toen heb ik maar een biertje gehaald, ik vond een echte ierse/engelse pub. Aangezien de Guiness echter, zoals Youp het stelt, smaakt alsof de IRA er in heeft gezeken koos ik maar een oude vertrouwde Heineken. Daar kikkert een mens van op! Vervolgens richting Dhoby Ghaut MRT voor de volgende bezichtiging, en aldaar even een hapje gegeten. Ik kan er nu een lang verhaal van gaan maken (ja grapjas, dat is het al) maar ik was in ieder geval op de verkeerde Orchard straat. Blijkbaar heb je Orchard Road en Orchard Boulevard, op de kaart Rd of Blvd. Klein detail. Bellen dus maar, telefoon uiteraard op 3%... eigenaresse Roberta wist er nog net uit te brengen dat we dan af zouden spreken voor het 4 seasons hotel. Dat wordt zoeken!
Bijna een uur te laat voor de afspraak vond ik een bezorgde Roberta voor het 4 seasons die bang was dat ik verdwaald was. Roberta is een aardige Singaporese dame van ergens rond de 40/50 die een hoop praat, gelukkig zowaar in redelijk verstaanbaar engels. Het 4 seasons is een 5 sterren hotel in een van de duurdere buurten van Singapore met een hoop groen. Toch moest de kamer 'slechts' zo'n 800 kosten... dat beloofde wat. We stapten in de auto en na een keer gas geven waren we aanbeland bij 21 Orchard Boulevard, dit keer de goeie.
Het appartement was zeer netjes met een hoop antiek, Roberta heeft ooit een meubel winkel gehad zo vertelde ze. Aan de meubels te zien was dit echter al een poosje geleden.
Vervolgens de kamer. Een normale deur, dat begint goed. En zowaar! De kamer is ook gewoon een normale kamer. Groot bed, bureau en nog een beetje loopruimte over. Wel ook hier de antieken meubels. Maar goed, daar kan ik altijd zelf nog wat anders voor halen. So far zeker de beste kamer! Ik ben alleen doodop na zo'n lange dag, dus gauw terug naar het hotel en dan maar een besluit nemen.

Dag 3, vandaag dus.
Eerst maar eens een beetje bijkomen. Lekker uitgeslapen na een vermoeiende dag. Na het uitslapen eerst op zoek naar een bank, m'n keuze was na het inwinnen van wat advies en google gevallen op Citibank. Ik had gezien dat ze een filiaal hadden bij de uitgang van Dhoby Ghaut MRT. Er was er vast ook 1 dichterbij, maar ik was niet van plan weer zoveel te gaan lopen. Hier een bankrekening geopend, moet binnen 10 dagen in orde zijn. Nu dus de huizenkwestie... welke wordt het? De kast? Scheelt toch wat geld. Nee grapje, zelfs als ik geld toe zou krijgen ging ik niet in een kast slapen. Ik heb getwijfeld of ik nog even verder moest kijken, maar besloten het antiek voor lief te nemen en voor de laatste kamer van gisteravond te gaan!
Roberta gebeld en een paar uur het contract getekend. Ik heb een kamer!! M'n adres is: 21 Orchard Bouleard, 02-25. Kaartjes en andere onzin zijn welkom! Morgenochtend ga ik het hotel uit en verhuis ik de spullen die ik heb naar m'n huis voor de komende tijd.
Na het contract tekenen vond Roberta het zo zielig dat ik helemaal alleen was gekomen en de stad niet kende dat ze mee heeft genomen in een tour door de buurt in haar auto. Daar zei ik geen nee tegen! Rondleiding door een local, en ik hoef niet meer te lopen. De omgeving is echt fantastisch, alleen al daarom zeer blij met m'n keuze. Het is een zeer groene buurt, echter ligt op minder dan 10 minuten lopen de drukste winkelstraat van Singapore en een goede MRT aansluiting (Orchard). Zo'n 10 minuten de andere kant op liggen de (naar het schijnt) zeer beroemde Botanic Gardens. In ieder geval een fantastisch mooi park waar je lekker kan wandelen of zelfs fietsen.

Het geeft een hoop rust om te weten dat deze zaken in orde zijn. Dit weekend maar eens een beetje genieten en de toerist uit gaan hangen! Ohja, en aan het werk. Ik heb m'n eerste project al gekregen!

Erg lang verhaal geworden he? Ach, jullie hebben nog de hele avond om het te lezen! Het is hier half 1, zo maar eens richting bed. Morgen verhuizen... gelukkig betekent dat dit keer maar 2 koffers!

Carlo

  • 11 April 2014 - 19:43

    Jurgen:

    Hey Carlo, mooi verslag(je)! Goed om te horen dat je een appartement hebt gevonden voor een ahum.... Prikkie. Succes met alles daar!

  • 11 April 2014 - 19:58

    Tineke:

    Leuk verslag Carlo. Veel plezier met het toerist spelen. En alvast veel succes op je eerste werkdag!

  • 11 April 2014 - 22:38

    Joost En Dineke:

    He neef! Wat een leuk uitgebreid verslag! Fijn dat je een kamer hebt gevonden! Veel plezier en ff acclimatiseren daar!! Lieve groetjes Joost en Dineke

  • 12 April 2014 - 09:27

    Catherine:

    Hee Carlo! Leuk geschreven verhaal. Zo houd je de mensen wel geboeid als het een 'long reed' is. :)) Heel veel succes je eerste werkdag! Groetjes Catherine

  • 12 April 2014 - 21:22

    Catja:

    Orchard blv gevonden hoor op google maps... Heerlijk om lezend zo even met je mee te lopen. Lfs

  • 22 April 2014 - 11:48

    Lisaira:

    Leuk man! Ik heb ff een reisje gemaakt met jou door deze blog, leuke buurt waar je nu woont het ziet er echt relaxed uit. Ciao!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Singapore, Singapore

Carlo

Een baan in Singapore, aan het werk in Indonesie, Filipijnen, Australie en Nieuw Zeeland. Sprong in het diepe!

Actief sinds 03 April 2014
Verslag gelezen: 1001
Totaal aantal bezoekers 6327

Voorgaande reizen:

08 April 2014 - 08 April 2015

Emigreren naar Singapore

Landen bezocht: